Lisin писал(а) 12.02.2016 :: 19:21:07:3. Когда и при каких обстоятельствах появились казаки как мы их знаем, т.е. вооруженные преимущественно православные независимые или полузависимые самоуправляющиеся общины к югу или юго-востоку от границ Московии, Литвы, РП.
По этому вопросу такая себе зарисовка-фантазия на основе документов из "КНИГА ПОСОЛЬСКАЯ_ Метрики Великаго Княжества Литовскаго_ (съ 1545 по 1572 годъ)_ Москва 1845"
«лета Божьяго нароженья 1560, месяца Октебра» Жикгимонт Авъгуст, Божью милостью Король Польский и Великий Князь Литовъский, Руский, Пруский , и т.д. пишет «до цара о шкоды»: «
Белогородский же козакъ Исекгочъжа такежъ зъ немалыми людьми, подъ тотъ же замокъ нашь Браславль прышодши, потомужъ не мало людей побралъ, то есть: взялъ Федора а Васка Сеньковыхъ сыновъ; Микиту зъ сыномъ; Гаврило зъ жоною, Олеску Данченка зъ жоною и з наймитомъ, Евътухову дочъку Сидорову Танку , сына Евътухова Ивашъка, Митька Лучъку, Наумъца; Марью, Лазареву жону; Любку, жону Короваеву…» «А коней старостиныхъ и служебъниковъ его и ротъмистровыхъ , десятъницъкихъ, земянъскихъ и мещанъскихъ полъ пята ста заняли; а быдла рогатого Занущовъского места семъсотъ взяли»… «для чогожъ есьмо послали до тебе, брата нашого, зъ симъ листомъ нашимъ, дворянина нашого Григорья Кайдаша, о таковой великой шкоде ведомость тобе чинечи; ты бы, братъ нашь, тыхь свовольныхъ, лихихъ людей, которне смели то вчинити, передъ тымъ двораниномъ нашимъ скарати вслелъ»
А брат отвечает: Въ року 61, приходилъ гонецъ оть цара Перекопъского Кутушъ мурза, и принесъ листъ до его королевьское милости, то естъ: … А што въ доконъчаньи естъ описано о козаки Белогородские и Очаковские, ино мы и до нихъ слугу нашого зъ листомъ нашимъ послали ,
унимаючи ихъ грозно , инжли оный слуга ихъ въ Белегороде не засталъ, выехали были; што повторе пocлали есьмо слугу нашого Речебъ-Челебея до нихъ, даючи имъ знати. А такъ черезъ то паньству вашому, якъ отъ насъ самихъ, такъ тежъ и отъ людей нашихъ жадная шкода
нестанетъ …»
А тем временем: «134 Отписъ отъ его королевское милости до цаpa на тотъ листъ, черезь того жъ гонца его, Кутушъ Мурзу…ижъ перъво сего писалъ до насъ староста нашь Луцъкий, Браславъский и Веницкий, князь Богушъ Федоровичъ Корецкий , поведаючи, ижъ
козаки Белогородские Сихожа, а Бакай, маючи зъ собою Татаръ о триста чоловековъ , подданыхъ нашихъ Браславскихъ и Веницкихъ, на Входехъ и въ Болохове, немало побрали, и въ полонъ, повели, и немалую шкоду подданымъ замъковъ нашихъ Браславъского и Веницъкого учинили. А теперь тотъ же староста нашъ, князь Корецкий, писаньемъ своимъ ознаймилъ намъ, ижъ тыхъ часовъ,
повторе тые жъ козаки Белогородские Сихожа а Бакай, маючи зъ собою деветь сотъ чоловековъ Татаръ, подъ замокъ нашъ Веницкий приходили, и такежъ не мало людей и быдла побрали, и шкоду подданымъ нашимъ тамошнимъ вделали …»
Читаешь и руки чешутся. А как там у Сенько у которого взяли двух сыновей или Лазаря у которого взяли «жону»? В конце концов кто ни будь из старост, служебников или ротмистров, у кого еще остались лошади бросал клич, собирал Сенек и Лазарей – и понеслась – кто-то лошадей вернуть, а кто-то за сыновей и «жон» – без пощады и жалости... А дальше? Шинок и религия. Пока новый клич не раздастся. Да староста и ротмистры откупятся, а вот Сенькам и Лазарям после таких походов лучше остаться в поле – нет сомнения брат «его королевское милости» цар Перекопский будет ведь требовать наказать виновных. Как оно еще обернется?
Москва, церемонилась меньше, отвечала решительнее, и к ней тянулись потенциальные казаки: "135. Толмача Объдулича Соломона послано зъ листомъ Господаръскимъ до Саньдчака Белогородского… приязнь не нарушалася. Ознаймуемъ тежъ тобе, ижъ маемъ того ведомость отъ старостъ нашихъ Украинъныхъ, же Князь Великий Московъский
послалъ козаковъ своихъ съ теми зрадцами
козаки, ишо съ Черкасъ зрадливе утекли до его земли, перемаючи посла нашого, которого послали есьмо до цара Перекопъского, и росказалъ имъ подъ Очаковъ и подъ иные замки Цесара его милости Турецкого ити и людемъ Цесарскимъ шкоду чинити..."